Wednesday, March 28, 2007

Agricultural diffusson


Överraskad över hur mycket jag hittar i en bok som heter people land and time borde jag egentligen inte vara. Men det är jag eftersom boken spänner över nästan hela jordens tideräkning som innefattar människor och behandlar hur de har brukat marken och överlevt här på planeten. Efter en sökning på maize, alltså majs eller på engleska mera vanligt corn, hittade jag till en sida om Kechwa indianer och eftersom jag har rötter eller iallafall väldigt avlägset blev lite intresserad av detta och började läsa om ursprungsspråk i latinamerika. Det står på deras sida bland annat om Keschwa men också lite om språken i anderna till exempel (engelska) "Araucanian". Det står bland annat att läsa att spårken från anderna är väldigt utvecklade fonetiskt och grammatiskt.

Nåväl åter till böckerna.

No comments: