Thursday, May 24, 2007

Fair Trade


Jag skriver just nu om fair trade här är ett urdrag ur min synopsis

" Fair Trade är ett nätverk av organisationer som samarbetar, eller ett alternativ att handla på, i den globala marknaden för mat och jordbruk. Det finns många olika kedjor i den globala marknaden där till exempel kyckling och broileruppfödningarna är en av de större komplexa marknaderna. Fair Trade väljer att gagna de som har det svårt att hävda sig på en interenationell marknad och handla rättvist när de väl gör det. Producenterna förväntas handla och tar på sig ansvaret, samt att repsektera och förbättra livsvillkoren för de som jobbar för dessa företag när de inträder i Fair Trade-handeln. Fair Trade ger alltså de som samarbeterar genom dessa villkor gagn för en rättvis och ansvarfull handel samtidigt som det ger en bättre miljö och livsvillkor för de som arbetar för dessa organisationer.
Därför har jag valt att titta på Fair Trade handeln, Rättvisehandeln, i världen och försöka förstå den utifrån de olika faktorer och aktörer som finns ute på marknaden. För att ta reda på hur detta fungerar kommer jag att försöka analysera marknaden, och se på samband och orsaker utifrån.

3 comments:

Niklas said...

"eller ett alternativ att handla på"

Ett alternativt sätt att handla på, menar du kanske?

Läser gärna din text när den är klar.

Jorge said...

det är ju mer ett alternativ att handla på.. fast ja meningsbyggnaden är lite konstig.
jag vet inte o jag har ändrat jag kan skicka till dig, det är den näst sista versionen.

Jorge said...

oj nu gjorde jag det igen alternativt sätt ... ska det vara. hehe.