Friday, March 19, 2010

Best Friend

Det här inlägget kommer handla om bästa vänner. De flesta av oss har en och de som inte har en önskar att de hade en. Det finns de som har flera bästa vänner och de finns de som känner många men har få vänner de kan verkligen ty sig till och tvärtom när det behövs, ett ömsesidigt beroende. Efter en mycket dålig start på veckan har den vänt till något mer positivt. Att sortera ut saker och ting tar tid men när en får behöver och måste göra det för sin egen skull brukar det gå snabbare än vad en tror, som kanske i det här fallet. Tillbaka på hästen och tillbaka på spåret är det mesta på rätt väg, igen och för att upprepa mig, och så rullar showen vidare. För er som vet vad jag refererar till, Grattis!

Tillbaka till vad det skulle handla om. Bästa vänner. Min bästa vän har jag känt länge nu, vi har gått från att gå på gymnasiet, sprungit på festivaler, spelat in blandband till varandra, festat sönder varandra, bränt hål på ovansidan av min hand, brottats i lera till att ha vuxenmiddagar hemma hos honom och prata om skolväsendet och diskussioner om värdegrund. Från ölspelet till knytkalas helt enkelt. Jag minns en gång och jag har fortfarande blandbandet någonstans nedpackad i en flyttlåda, när jag fick det för det var låtar jag borde lyssna på och även om jag hade hört en hel del redan var det en väldigt fin gest. Bland de låtar som fanns med på det bandet var Beatnuts - Watch Out Now, en Belle & Sebastian låt från the boy with the arab strap skivan och någon the Smiths låt från random skiva bland annat. Det speciella med det här bandet var att det var utskrivet och designat som ett reggaeomslag med etiketter från kassetten , såna där klistermärken ni vet? En låt som är gångbar oss emellan är numera Palmitos Park med El Guincho. Hur som helst vad skulle vi göra utan våra bästa vänner?

Nu när våren nästan uppenbara sig har det i alla fall blivit varmare. Medeltemperaturen är på väg upp och den långa långa långa väldigt långa vintern är snart slut och det borde firas, och fler vårtecken får vi nästan leta efter. Men efter att ha sprungit på diverse barhäng och enstaka indieklubb, hörde jag på radion, och jag har hört den här låten ute och nu får det mig att ropa Hurra! the Drums - Let's Go Surfing Hurra! Men anledning till inlägget den här gången är deras nya låt Best Friend! Om du tittar på videon ser du tre stycken spelandes killar och låten börjar med trummor men det går att höra att det är andra ljud som ligger som trumljud samtidigt. Helt fantastiskt. Efter introt dyker sångaren in genom fönstret något efter att sången har börjat, han kravlar sig upp hämtar solglasögonen sedan böjer han sig ner för att hämta mikrofonen, kammar håret lite lätt och börjar sedan sjunga, helt fantastiskt. Allting ser dessutom hämtat från 1980-talets England. Men det hela är inte särskilt konstigt det är från Staterna. Mycket Nöje!

No comments: